Geurmarketing?

geplaatst in: Boeken en ander leesvoer, Werk & studie | 4

Een aantal weken geleden hadden we het bij mediastrategie over ‘geurmarketing’. Daar kon ik me geen voorstelling van maken. Tijdens één van de volgende lessen, liet de docent ons een filmpje zien. Het ging over een support scent waarmee mensen blinden en slechtzienden konden steunen. Het geld wat hiermee werd opgehaald, ging naar het opleiden van blindengeleidehonden. Dat was indrukwekkend om te zien, maar toch vergat ik het ook weer.

Los daarvan las ik vorige maand het boek “+23” van Annemiek van Munster. Annemiek is slechtziend. In dit boek vertelt zij over haar revalidatie en het proces waar ze doorheen moest om te komen waar ze nu is. Ik vind het echt een aanrader, juist omdat ze laat zien hoeveel kracht en moed ervoor nodig is om die dingen aan jezelf te veranderen waarvan je zelf nooit dacht dat het een probleem was. In haar geval ging het om slechtziendheid, maar het zou op allerlei dingen kunnen slaan. En juist daarom zijn sommige gedachten zo herkenbaar. Met zowel humor als emotie wist ze mij echt te raken. Ook kwam ik erachter hoe weinig ik eigenlijk wist van het hebben van een visuele handicap. Ik heb geen bril en ik kan prima zien, dus ik kan me er ook totaal geen voorstelling van maken hoe dat zou zijn. En ik heb ook geen idee hoe ik er zelf mee om zou gaan? Ik kon dus op verschillende vlakken iets leren van haar verhaal.

Met het verhaal van Annemiek in mijn achterhoofd, ben ik het filmpje over de support scent heel anders gaan zien. Wat destijds ‘grappig’ leek en heel goed gevonden, klinkt nu opeens veel mooier. We zijn zo geneigd om aan de dingen te denken die al gedaan zijn en iets nieuws doen is vaak ‘eng’ of het komt misschien niet eens in je op. Degene die dit concept bedacht heeft, had waarschijnlijk veel kennis over de doelgroep en heeft echt op een andere manier gezocht naar iets wat mensen met en zonder visuele handicap aan zou spreken. Daar kan ik zelf in elk geval nog een heleboel van leren.

Ik wilde het filmpje in ieder geval met jullie delen. En ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van dit idee vinden en of jullie wel eens iets soortgelijks zijn tegengekomen?

httpv://www.youtube.com/watch?v=kpEyfWFj4y4

4 reacties

  1. Peet

    Klinkt interessant, dat boek ga ik zeker lezen. En ben benieuwd naar het geurtje. Is dat in NL ook te koop?

    • Roxanne

      Volgens mij alleen in Australië, dat is wel jammer. Maar het idee vind ik zo gaaf! Soms vraag ik me af of ik dat zou kunnen, zo goed nadenken over een concept en een campagne. Dan moet je echt even een helder moment hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.