Wanneer je begint met werken na je studie, merk je pas echt hoeveel je op school eigenlijk niet geleerd hebt. Tijdens mijn studie heb ik wel vaker geroepen dat er weinig aandacht was voor online marketing en social media, maar ik heb er zelf altijd wel interesse in gehad. Toen ik een uitnodiging kreeg van bol.com om langs te komen op hun partner event, ging ik wel even kijken wat er op het programma stond. Vooral de workshop over SEO sprak me meteen aan. Ik vulde nog een paar dingen in en verstuurde mijn aanmelding, in de hoop dat ik mocht komen. En dat mocht. Zo reed ik gistermiddag naar de prachtige locatie toe in de hoop dat ik er veel zou leren.
Bij de deur werd ik begroet door een meneer in een groen pak, wat meer leek op een grasmat. In de categorie: Daar word je nou direct vrolijk van. Het bleek dagvoorzitter Joop Vos te zijn. Ik liep naar binnen, haalde mijn badge en programma op en ik mengde me in het gezelschap. Voordat ik om me heen kon kijken waar ik het beste kon gaan staan, werd ik eigenlijk al aangesproken en al vrij snel stond ik druk te kletsen met twee andere dames. Dat was eigenlijk meteen hoe de rest van de dag verliep. De meeste mensen waren alleen gekomen, waardoor iedereen makkelijk met elkaar in gesprek raakte. Dat vond ik erg prettig. Eigenlijk had je ook vrij snel iets om over te praten, want de vragen ‘Wat brengt jou hier?’ en ‘Bij welke website hoor je?’ waren op iedereen wel van toepassing en zo heb je al snel een goed gesprek met elkaar.
Na het welkomstpraatje van Joop Vos, kwam Michel Schaeffer (de marketing director van bol.com) aan het woord. Hij vertelde ons over de reis die bol.com gemaakt heeft in de afgelopen jaren en wat er in die tijd veranderd is aan de organisatie, de klanten en het (online) winkelen an sich. Erg interessant. Al zat ik vol smart te wachten op het volgende onderdeel: De workshops. Ik volgde als eerste de workshop SEO die werd gegeven door Tobias Sweijen. Dat was erg fijn. Ik wist er nog niet veel van en hij wist precies te vertellen welke tools en plug-ins nou handig zijn en hoe het allemaal wel en niet werkt met Google. Daar kon ik wat mee. De tweede workshop werd gegeven door Raimo van der Klein van Legendary Studio. Ik wist niet goed meer waar ik me nou allemaal voor opgegeven had, maar deze workshop ging over ondernemen in de 21e eeuw. Erg interessant, maar op mijn werk voorlopig nog niet van toepassing. Zulke grootse plannen heb ik voor nu nog niet. Wie weet in de toekomst? Je weet tenslotte maar nooit.
Na een korte pauze was het tijd voor het laatste onderdeel. Jorij Abraham (Program manager van thuiswinkel.org) vertelde ons over het project Shopping 2020. Hoe ziet winkelen eruit in het jaar 2020 en hoeveel kopen we tegen die tijd online? De aantallen waar het onderzoek op gebaseerd is vond ik nog best laag, maar ik denk dat ik al aardig veel online shop en dat geldt natuurlijk nog lang niet voor iedereen. Toch vond ik het een interessant onderzoek. Of ik het complete verslag van 1600 pagina’s door ga lezen weet ik niet, want e-commerce is niet helemaal mijn vakgebied, maar voor wie dat wel interessant vindt, zoek ze vooral op. Het is in 20 delen te downloaden. Joop Vos sloot het officiële gedeelte van de dag af met nog een stukje cabaret en een nummer wat de hele dag goed samenvatte.
Na zoveel informatie zat mijn hoofd aardig vol. Gelukkig konden we daarna even bijkomen met een hapje en een drankje, onder het genot van live muziek. Daar heb ik nog even staan kletsen en toen voelde de dag wel af en ben ik naar huis gegaan.
Wat me opviel was hoe goed de dag georganiseerd was. Ik vind event management nog altijd interessant en dit event leek voor de bezoeker echt vlekkeloos te verlopen. Alle sessies begonnen op tijd en waren op tijd afgelopen, alles leek tot op de minuut goed georganiseerd te zijn. Er waren de hele dag hapjes en drankjes beschikbaar en aan het einde van de middag was er zelfs een stuk fruit voor iedereen. Daarom wil ik bol.com vooral bedanken voor de inspirerende dag en de fantastische organisatie. Ik kom de volgende keer graag weer langs.
Emmy
Ik heb die uitnodiging ook gehad, maar helaas kon ik niet!
Sanne
Ik had me waarschijnlijk dood verveeld, want dit is totaal niet mijn ding.
Gelukkig heb jij het wel heel leuk gehad.