SEO versus leesbaarheid

Het is zondag. Ik heb nog een paar schrijfklussen liggen die ik aankomende week af wil maken. Vandaag heb ik daar tijd voor, maar eerst wilde ik even lekker douchen. Ondertussen dacht ik aan het werk dat op me ligt te wachten en het feit dat de ene klus zoveel leuker is dan de andere. Ik heb mezelf afgevraagd waarom en liet mijn gedachten wat verder dwalen. Ik dacht na over teksten die puur gericht zijn op SEO die niet meer natuurlijk lezen en teksten die geschreven zijn met enig enthousiasme. Er kwamen zoveel gedachten naar boven dat ik deze graag om wil zetten naar een artikel voor mijn blog. Misschien niet het soort artikel wat je verwacht op mijn blog, maar tegelijkertijd ook wel. Dit is mijn plekje op het internet waar ik schrijf over wat ik mee maak en wat me bezig houdt. Daar hoort werk natuurlijk ook bij.

Schrijven

Ik schrijf graag. Dat is geen geheim voor de mensen die me kennen. Bloggen is voor mij een hobby. Op mijn blog schrijf ik vooral voor mezelf. Het zijn onderwerpen die dichtbij me staan. Natuurlijk vind ik het leuk als er mensen mee lezen, want anders had ik net zo goed een notitieboekje kunnen pakken. Het geeft ook een goed gevoel als mensen de moeite nemen om  mee te lezen of zelfs te reageren.  Ik verdien er soms wat geld mee, maar dat dekt de kosten voor onder andere hosting en mijn  domeinnaam. Ook doen we er weer leuke dingen van waar ik vervolgens weer over kan schrijven.

Naast het bloggen schrijf ik soms ook teksten voor anderen. Het valt me op dat veel opdrachtgevers op zoek zijn naar mensen die bij wijze van spreken voor een dubbeltje een tekst schrijven voor hun website of nieuwsbrief. Ze hameren op SEO alsof er niets belangrijkers is in de wereld dan gevonden worden door potentiële klanten via zoekmachines. Zelf heb ik niet zoveel lol in het schrijven van korte teksten waarbij je vooral aan het tellen bent of het keyword er wel een x aantal keer in staat. Natuurlijk is het belangrijk dat je gevonden en gelezen wordt, maar ik heb het gevoel dat ze hier iets belangrijks vergeten. Zo’n tekst is niet alleen niet leuk om te schrijven, ik kan me ook niet voorstellen dat het is waar de lezer naar op zoek is. Het leest erg onnatuurlijk, maar erger nog, het zou mij absoluut niet overtuigen dat ik op de juiste website beland ben. Het schiet dus zijn  dol ook nog eens voorbij.


Offline versus online

Offline is het wel duidelijk wat klanten van je verwachten. Wanneer je door een winkelstraat loopt, kijk je naar de etalages. Als je een winkel binnen loopt, heb je meteen een eerste indruk. Je ziet het winkelpersoneel en de producten. Het personeel, de belichting en de manier waarop de producten uitgestald staan, zorgen ervoor dat je snel je mening vormt. Je kijkt wat rond en besluit of je hier je aankoop wilt doen. Hetzelfde geldt voor een bedrijfspand. Als klant of bezoeker zie je eerst de buitenkant en wanneer je naar binnen loopt, heb je misschien wel een receptioniste of ze zien jou. Ondernemers vinden het belangrijk dat je de juiste indruk krijgt en dat je hun producten koopt of diensten afneemt. De winkel, de etalage, het kantoorpand en het personeel zijn hier als het ware het visitekaartje van het bedrijf en hier wordt tijd en geld in gestopt.

Online zie ik zelf andere dingen gebeuren. Het verschil tussen websites en de kwaliteit van de teksten die erop staan is erg groot. Het (laten) ontwerpen van een mooie website is één ding, maar dan moeten hier teksten op komen. Het lijkt voor sommige mensen haast een soort van noodzakelijk kwaad. Als ondernemer moet je mee met de rest en er moet dus een website komen. Die wordt gevuld met wat teksten en in sommige gevallen wordt er vervolgens niet meer naar gekeken. De nadruk ligt er bij deze kleine websites op dat je als ondernemer gevonden wordt. Dat lijkt voldoende. Toch denk ik daar als consument anders over. Stel dat ik op zoek ben naar een kapper, tandarts, schilder of notaris in het dorp waar ik woon, dan kan ik dit intypen in een zoekmachine. Er zullen verschillende websites genoemd worden van bedrijven in (de buurt van) mijn dorp en ik klik er wat aan. Je kunt hier als het goed is lezen wat het bedrijf doet en of dit aansluit bij je wensen. Als de teksten niet lekker lezen en het rommelig of onverzorgd lijkt, heb ik meteen de neiging om de website weg te klikken en verder te zoeken. Ik heb het bedrijf dan wel gevonden, maar ik blijf niet hangen en ga al helemaal niet over tot een aankoop. De website hoeft niets te zeggen over het product of de dienst van deze ondernemer, maar toch geeft het me geen goed gevoel. Een website is in mijn ogen namelijk ook een visitekaartje van een bedrijf. Hier mag best wat zorg en aandacht aan besteed worden.

Is SEO dan helemaal niet belangrijk? Natuurlijk wel, want als mensen je website niet kunnen vinden, dan zullen ze nooit wat bij je kopen. Ik ben wel van mening dat het ook belangrijk is om leesbare teksten te gebruiken op je website die echt iets zeggen over een bedrijf of ondernemer. Zo weet je als consument wat je kunt verwachten. In die zin denk ik dat het handiger is om niet alleen te kijken naar ‘wat kost het me’ om die teksten te laten schrijven, maar ook naar ‘wat levert het me op’. Als het je net wat meer kost, maar je daardoor veel meer klanten binnen kunt halen via je website, dan is die investering absoluut de moeite waard. Bedenk dus goed wie je je teksten laat schrijven, want je laat de bakker toch ook je woning niet schilderen?

Nu denk je misschien, Rox waarom wil je dit delen? Ben je soms stiekem op zoek naar nieuwe opdrachten? Misschien wel, maar ik merk ook dat het me dwars zit. Het is veel leuker om te werken aan teksten voor mensen die dat ook waarderen en die dezelfde mening delen. Hoewel ik vroeger wel eens dacht ‘werk is werk’ ben ik tegenwoordig kieskeuriger. Zo kan ik na heel veel jaren zoeken eindelijk zeggen dat ik van mijn hobby ook mijn werk wil en kan maken.

3 reacties

  1. Sandra

    Dat is dus waarom ik er nooit mijn werk van heb gemaakt. Ik vind schrijven hartstikke leuk, maar als het moet om geld te verdienen dan zit mijn passie er niet meer in. Dan wordt het een moeten, omdat de klant die tekst nou eenmaal op zijn of haar manier wil hebben.
    Als hobby vind ik het heerlijk om te doen en dan lekker afgeschermd van alles en iedereen, zodat ik ook mezelf gewoon kan en mag zijn, zonder dat ik erbij moet nadenken dat een vreemdeling mijn blog ook kan lezen. Zou ik openbaar bloggen dan zouden er al geen foto’s van andere mensen op komen en waarschijnlijk ook niet eens van mezelf.

    • Roxanne

      SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) dus simpel gezegd hoe je gevonden wordt door zoekmachines. Veel mensen doen dat met trucjes, zoals een x aantal keer een belangrijk woord in het artikel noemen, op vooraf bepaalde plekken in de tekst. En meer dingen. Ik vind dat zulke teksten niet lekker lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.