Nachtje weg in Zuid-Holland

geplaatst in: Reizen & Vakantie | 0

De zomervakantie van 2021 is afgelopen vrijdag begonnen. De jongens waren er aan toe, maar ik vond de laatste weken ook wel heftig. We regelden dat Marcel en Espen allebei een nachtje bij opa en oma mochten slapen, zodat Pel en ik samen een nachtje weg konden om op te laden. We boekten een hotel in Spijkenisse met een diner arrangement. Afgelopen zaterdag reden we naar onze ouders toe om bij ieder één kind te brengen en daarna kon ons weekend samen beginnen.

Omdat we al vroeg in Spijkenisse aankwamen, reden we eerst door naar het centrum van deze stad. We parkeerden de auto en liepen richting het centrum. Omdat het net na twaalven was, zochten we eerst een plekje om te lunchen. Dit werd het Havenhuys. Ik vond dit een schattig Grand Café met een terras vlakbij het water. Ik bestelde daar een broodje carpaccio en heb echt heerlijk gegeten.

Afgelopen weekend was het tijd voor Pokemon Go Fest 2021. We hadden ons weekendje weg niet bewust zo gepland, maar het viel toevallig samen. Vaak spelen we Ingress als we samen op pad zijn, maar nu hadden we meer aandacht voor Pokémon Go. Het was leuk om samen de opdrachten te voltooien terwijl we door de stad liepen. Ondertussen hebben we ook nog gewinkeld, geborreld en om ons heen gekeken, maar het was leuk om Pokémon Go te spelen in een nieuwe stad.

Na de lunch liepen we een rondje door het centrum van Spijkenisse. We vonden een schattig speciaalbier winkeltje en liepen bij wat andere winkels binnen. Toen het tijd werd om in te checken, liepen we naar de auto en reden we naar ons hotel toe. Om onze kamer hebben we nog wel gelachen. Er stond een extra ‘veldbedje’ naast het tweepersoons bed. Ik heb serieus geen idee waarom. Ik denk omdat je dan anderhalve meter van elkaar af ligt als je niet uit één huishouden komt, maar dan lig je nog steeds in één kamer dus of dat dan daadwerkelijk zin heeft weet ik niet. Los daarvan konden we er leuke grappen over maken, zoals ‘dat bed is voor als je ligt te draaien of snurken.’

We hadden een reservering staan voor een 3-gangendiner, maar besloten al eerder naar beneden te gaan. Het hotel had een terras en het was heerlijk weer. Daarom begonnen we alvast met een biertje en een portie bitterballen. Daarna was het tijd voor het diner. Ik heb echt heerlijk gegeten. Ik koos voor meloen met rauwe ham en buffelmozzarella als voorgerecht. Als hoofdgerecht koos ik voor de zeeduivel met een stamppot van aardappel, doperwten en kervel. Het nagerecht was pannacotta met amaretto en rood fruit. Als afsluiter kozen we voor een cocktail met koffie en licor 43.

Na het eten hebben we op onze kamer nog de sprint race van de formule 1 van Silverstone terug gekeken en daarna zijn we lekker gaan slapen. Dat was maar goed ook, want ik was doodleuk om kwart over 5 ’s morgens al wakker. Ik ben er zo aan gewend geraakt dat Espen de laatste tijd vroeg wakker is, dat is echt niet meer grappig. Gelukkig konden we nog wel even blijven liggen en hoefden we er niet meteen uit.

Zondagochtend na het ontbijt pakten we de tassen weer in. Daarna reden we naar het strand van Rockanje. Wat een lief strandje is dat en wat een rust. We maakten een wandeling met onze voeten in het water. Daarna hebben we wat gedronken bij één van de strandtentjes tot het tijd was om naar de strandtent te lopen waar we zouden gaan lunchen.

We bestelden een plank met verschillende lunchgerechtjes om samen te delen. We kregen onder andere brood, salades met brie, zalm en carpaccio, eiersalade en smeerseltjes. Het was echt heerlijk. Ik houd hier wel van, want ik vind het vaak moeilijk om één ding te kiezen van de menukaart.

Op de heenweg waren we langs de borden voor Kinderdijk gereden. Sinds mijn Postcrossingtijd staat deze UNESCO locatie op mijn lijst van plekken die ik graag eens zou willen bezoeken. Nu we er zo dichtbij waren, besloten we dat dit een goed moment was om daar een tussenstop te maken. Het was even zoeken hoe we er konden komen, maar we vonden een parkeerplaats met een shuttlebus en toen kwam het al snel goed. De eerste blik op de molens vanaf de dijk was mooi. Ik vond het leuk om het een keer gezien te hebben, maar als ik eerlijk ben, had ik verwacht dat het meer indruk zou maken. Natuurlijk is het mooi wat deze molens samen doen en dat hierdoor de polder niet overstroomd, maar als je een paar molens hebt gezien dan heb je ze eigenlijk allemaal wel gezien. Het is wel een mooi locatie om foto’s te maken, maar ik had mijn dure camera niet bij me. Voor ons komt er waarschijnlijk geen tweede bezoek aan de molens, maar ik kan me wel voorstellen dat dit een toffe plek is voor toeristen. Het is tenslotte wel een op en top Hollandse locatie.

Na onze wandeling langs de molens, bezochten we de giftshop. Ik kocht daar wat cadeautjes voor een swap en om weg te geven aan mijn penvriendinnetjes. Ik heb al zin om brieven te gaan schrijven binnenkort! En toen was het tijd om richting huis te gaan, want we wilden graag de grand prix van Silverstone kijken. Mentaal ben ik lekker bijgekomen dit weekend. Het was fijn om leuke dingen te doen en lekker te eten en om even niet alleen mama te zijn. Verder was ik toch ook wel moe van het weekend. Nu mogen we aan de bak om de zomervakantie zo leuk mogelijk te maken met en voor de kinderen, maar dit weekendje samen pakken ze ons niet meer af.