Een midweek in Saarburg

geplaatst in: Familie, Reizen & Vakantie | 2

Onze vakantie begon met een weekend in Zeeland. Na het weekend met mijn familie, reden we op maandag met z’n drieën door naar Duitsland. Het was een flink eind rijden van Nieuwvliet-Bad naar Saarburg, maar gelukkig was het redelijk rustig op de weg. We reden een stuk door België heen (met StuBru op de radio), stopten in Maastricht voor de lunch en vervolgden onze weg via België en Luxemburg. Aan het einde van de middag kwamen we aan in Saarburg. Het Landal park waar we heen gingen, lag boven op een berg. Wat een indrukwekkende weg was dat! Niet alleen de eerste keer was het gaaf om daar te rijden, maar het bleef de hele week bijzonder.

Die avond waren we vooral moe van het rijden. We hadden onderweg een maaltijdsalade gekocht, zodat we niet meer hoefden te koken. We hebben gegeten, de spullen uit de auto gehaald en toen wilden we eigenlijk niet veel meer doen. Het enige wat er nog in zat, was een ritje naar de supermarkt om alvast ontbijtspullen in te slaan voor de volgende dag. Saarburg 01

Dinsdag

Ook na een goede nacht slapen, had ik niet zo heel veel zin om er een drukke dag van te maken. Wel wilden we iets gaan doen, want het was tenslotte Huib’s verjaardag. ’s Morgens maakten we een wandeling over het park en bekeken we de omgeving wat beter. We besloten om (zodra het zwembad open was) eerst te gaan zwemmen met Marcel. Op weg naar het zwembad liepen we tegen Bollo de Beer aan. Die had zijn knuffel momentje voor de kinderen. Ik ben even gaan kijken met Marcel. Ik had verwacht dat hij die grote beer wel heel eng zou vinden, maar dat viel eigenlijk reuze mee. Hij was juist heel nieuwsgierig. Daarna gingen we lekker zwemmen. Het zwembad was helemaal leeg en we hadden dan ook alle ruimte om lekker rond te dobberen met hem. Het water was wel een beetje koud, dus we zijn er niet te lang in gebleven. Het blijft fantastisch om te zien hoe fijn Marcel het vindt om zo vrij te kunnen bewegen in het water.

Na het zwemmen hebben we iets gedronken in het restaurant en daar proefden we voor het eerst de warme nachos uit de oven. Dat bleef de hele week onze favoriet. Hoewel we eigenlijk pannenkoeken zouden gaan eten, hebben we er toch voor gekozen om gewoon naar het restaurant te gaan die avond, want de hamburgers waren op dinsdag de special en ze klonken toch wel heel erg lekker. Dat was een goede keuze, want we hebben heerlijk gegeten. Na het eten zijn we nog even een stukje gaan wandelen. We dronken nog een biertje op het terras bij het pannenkoekenhuis, omdat je van daar zo’n prachtig uitzicht had over het dorp. Ook speelden we nog even in de speeltuin met Marcel. Hoewel hij nog te klein is om echt veel te kunnen doen, vindt hij het prachtig als je hem langzaam van de glijbaan laat glijden of om samen op de schommel te zitten.
Saarburg 02

Woensdag

Voor we op vakantie gingen, hadden we drie dingen uitgekozen die we graag wilden doen. Huib en ik kozen ieder één activiteit uit en we besloten samen wat leuk zou zijn voor de kleine man. Zo doen we dat eigenlijk altijd als we op pad gaan. Verder kunnen we dan per dag bekijken hoe veel we willen doen, maar datgene wat we het liefste willen doen, missen we dan sowieso niet. Ik koos ervoor om een dagje naar Trier te gaan. Ik was erg benieuwd wat daar nog over was van de Romeinse gebouwen en ik ben nu eenmaal dol op steden. Op woensdagmorgen reden we naar Trier toe.

We parkeerden de auto vlakbij het centrum en besloten eerst maar eens lekker zelf rond te lopen en te kijken wat we dan allemaal tegen zouden komen. Dat ging prima, maar we kochten ook een boekje over Trier met daarin een kaart van de stad. We kwamen allereerst de Dom van Trier tegen. Hoewel ik bang was dat Marcel een keel op zou zetten, was hij opvallend rustig toen we naar binnen liepen. Dat was meer dan je kon zeggen van de schoolklas met Nederlandse pubers die er rond renden en luidruchtig aan het kletsen waren. Hoewel ik zelf niet gelovig ben, vind ik zulke gebouwen wel indrukwekkend. Ook de Dom in Trier is prachtig van binnen.

Verder wilde ik niet teveel dingen binnen doen, want het weer was prachtig. Een museum vond ik met de kleine sowieso al geen optie, dus we bleven lekker wandelen door de stad. We liepen tegen Porta Nigra aan, de oude stadspoort, en besloten daar op een bankje onze broodjes op te eten. Ja, lekker Hollands hadden we gewoon onze eigen lunch meegenomen. Daarna zijn we het voorbeeld van de Duitsers maar gaan volgen en dronken we op de markt een glaasje witte wijn mee. Het was tenslotte al kwart over twaalf… Ik raakte in gesprek met een Duitse meneer. Mijn eigen Duits viel me niet tegen, want we konden aardig kletsen over wijn, voetbal en de baby.

Omdat we niet alleen maar doelloos rond wilden lopen, kozen we voor de middag nog één ding uit wat we echt wilden zien. Dat werd het amfitheater. We haalden Marcel daar uit de wandelwagen en liepen hier met de Tula doorheen, zodat we alle trapjes goed op en af konden. Hij vindt het ook veel leuker als hij dingen kan zien. We hebben uiteindelijk lang niet alles gezien van Trier, maar dat is natuurlijk vooral een goede reden om nog een keertje terug te gaan. Ik vond het in ieder geval een leuke en mooie stad.

Trier

Donderdag

We wilden met Marcel graag naar een Wolvenpark toe, omdat hij gek is op dieren. Er zijn verschillende wolvenparken in de omgeving van Saarburg, maar wij kozen voor degene in Merzig, omdat die gratis te bezoeken was. Daardoor was het misschien wat kleiner en waren er minder wolven, maar Marcel houdt zijn aandacht er toch nog niet lang bij. Dat kwam dus wel goed. We zagen maar een paar soorten wolven, maar het was wel ontzettend leuk om die te zien. Eigenlijk vond ik het net honden, je zag het verschil niet eens zo heel goed. Ze waren ook ontzettend grappig met elkaar aan het ‘spelen’ en lagen verder lekker te genieten van de zon. We reden nadat we de wolven gezien hadden nog wat verder omhoog op de berg, voor wederom een prachtig uitzicht.

’s middags bezochten we Saarburg zelf. We konden natuurlijk niet zeggen dat we een midweek in Saarburg waren geweest als we het ‘centrum’ van het dorp niet gezien hadden. Ik was ook benieuwd naar de waterval. Ik moet zeggen dat Saarburg zelf niet zo veel voorstelt. Je kunt er heerlijk op het terras zitten bij de kleine waterval, maar verder was er niet heel veel te doen. Er zijn met name toeristische winkeltjes en restaurantjes te vinden. Niets mis mee, maar we waren er ook zo klaar.

Deze dag was het ’s middags over de 20 graden en daarom zijn we uiteindelijk dan ook lekker op het terras gaan zitten bij het restaurant van Landal. Daar hebben we voor de zoveelste keer nachos besteld, een biertje gedronken en met Marcel in de speeltuin gespeeld. Het leek wel zomer! Dat was echt genieten. De donderdag gaf me een enorm vakantiegevoel.

Op woensdag hadden we een brief gekregen van het park dat we ons verblijf konden verlengen met één nacht of zelfs een heel weekend. Het was onwijs rustig op het park en er was ruimte. We hebben even getwijfeld, maar besloten op donderdag om toch met één nacht te verlengen. Dan hoefden we op vrijdag niet aan te sluiten in de file (want de vakantie begon in Nederland) en hadden we nog een dagje langer vakantie.

’s Avonds vond ik het zulk lekker weer dat we lekker buiten zijn gaan zitten bij ons huisje. Zo kon Marcel lekker slapen en wij konden gewoon kletsen zonder dat hij wakker werd. Al zat ik een groot deel van de avond lekker te lezen in het boek van Dokter Pol.
Saarburg 03

Vrijdag

Eigenlijk zouden we op vrijdag naar huis gaan, maar nu hadden we nog een dag extra vakantie. Huib wilde graag naar Schengen toe, om te kijken of daar iets te zien was van het drielandenpunt. Dat viel een beetje tegen. Het drie landenpunt zelf ligt eigenlijk midden in het water. Er staan wat monumenten hier en daar, maar dat was het ook wel. Wat we wél vonden, was een soort van boekspot, waar je een boek kunt lenen of achterlaten. Jammer genoeg waren alle boeken in het Duits of Frans. Ik had zelf ook geen boek bij me. Ik heb wel even gesnuffeld en een berichtje achtergelaten in het gastenboek. Verder reden we een stukje Frankrijk in om boodschappen te doen (want daar hebben ze natuurlijk betere wijn en lekkere kaasjes!) en we zijn gaan tanken in Luxemburg (omdat Euro ’95 voor 1,09  per liter nu eenmaal veel fijner is dan tanken voor 1,43.)

Het was op vrijdag niet meer zo zonnig, maar we besloten ook de laatste dag nog even lekker op het terras te gaan zitten. Deze keer maakten we een kleine schijnbeweging, want in plaats van nachos bestelden we brood met kruidenboter en curryworst. Marcel kroop lekker heen en weer en had ondertussen de aandacht van alle andere gasten. Voor de Nederlandse ‘opa en oma’ die er ook zaten vond hij erg interessant.
Saarburg - SchengenToen zat onze week er alweer op. De tijd vliegt altijd voorbij als je op vakantie bent. We pakten alles weer in, reden nog één keer naar de Duitse supermarkt (om de flesjes en blikjes met statiegeld in te leveren) en de DM en daarna moesten we toch echt afscheid nemen van Saarburg en Duitsland. Niet voor altijd, want ik ben toch wel een beetje verliefd geworden op deze streek en ik zou graag een keertje terug gaan.